Framtiden er dyrevennlig kosmetikk

Den menneskelige tilstanden akne er kjent vitenskapelig som ‘acne vulgaris’, og oppstår når hårroten blir tettet av døde hudceller og olje som naturlig finnes i huden. Det er ikke kjent nøyaktig hvorfor mennesker er preget av denne tilstanden, men funn kan tyde på at det en gang i tiden var en overlevelsesteknikk fra tiden da mennesket vandret over savannene i Afrika. Sett bort ifra dyr som er avlet fram av mennesker, som nakenhunder, er mennesket det eneste dyret som får akne. Dessverre blir dyrs hverdag daglig påvirker av denne menneskelige hudtilstanden gjennom produkttesting.

Kosmetikkindustrien er blant verdens største industrier, og selger for milliarder kroner årlig. Hudpleie utgjør over tredve prosent av bransjen, og markedet er forventet å øke med tjue milliarder fram til 2019. Bak denne økningen ligger hundrevis av timer med produkttesting, og mange av produktene blir fortsatt testet på dyr. I USA alene blir over 100 millioner dyr skadet og drept hvert år som følge av produkttesting. Videre gir industrien følger i andre bransjer, og fabrikker eksisterer rundt om i verden kun for å produsere bur til testanleggene, mat til dyrene og så videre.

Dyrene som oftest blir brukt til produkttesting er rotter, marsvin, hamstre og kaniner, men noen ganger blir også våre mest vanlige kjæledyr brukt. Det er ikke uvanlig å finne katter og hunder i enkelte av produktfasilitetene, særlig hva gjelder kjemiske eksperimenter. Problemet med testing på dyr er mangefasettert, og avhenger av testanleggene og hvilke forhold dyrene lever i. Dårlige levekår er et problem som ikke bare er knyttet til produkttesting på dyr, men som også finnes der dyr blir mishandlet. I testanleggene blir dyrene i tillegg utsatt for smerter uten smertelindring –

Noen kjeder kan kalles foregangskjeder i dette området, da de har tatt steget bort fra og tar avstand fra produkttesting på dyr. Dette er kjeder som H&M, The Body Shop, Isadora og First Price, for å nevne noen. Men mange, store kosmetikkselskaper tester fortsatt produktene sine på dyr. Kjeder som Maybelline, Clinique, Clearasil, Revlon MAC og St. Ives tester sine produkter på dyr, noe de ikke averterer, av åpenbare grunner. Et tips for dem som ønsker å støtte selskaper som ikke produkttester på dyr, er å se på produktpakken. Kjeder som ikke tester på dyr er stolte av nettopp det, og vil ofte skrive det på selve produktpakken og også reklamere for det. For den dyrevennlige sminkeinteresserte kan en fullstendig oversikt over produkter fri for testing på dyr finnes hos Dyrevernalliansen, og listen her blir stadig oppdatert.

Heldigvis for både dyr og mennesker har produkttesting beveget seg bort fra testing på dyr de siste tiårene, etter særlig innsats fra dyrevernbeskyttelser og forbrukere. Dessverre er det fortsatt langt igjen å gå før alle kosmetikk-kjeder følger eksempelet satt av Isadora og H&M. Hver enkelt av oss kan gjøre en forskjell ved å ikke kjøpe produkter fra merker som tester på dyr og ved å være aktiv i debatten om dyrenes velferd.